پیروان زن حضرت مسیح هنگام مصلوب شدن



معمولاً تصور ما از شاگردان عیسی مسیح ، مردانی چون پطرس، یوحنا و پولس است که همه چیز خود را رها کردند تا از عیسی پیروی کنند؛ 
کسانی که همچون عیسی معجزه می‌کردند و سرانجام به‌خاطر ایمان به او به شهادت رسیدند.
اما متأسفانه اکثر ما فراموش می‌کنیم که افراد دیگری نیز در دوران خدمت عیسی بودند که گرچه چندان نامی از آنها برده نمی‌شود، اما وفادارانه او را پیروی نمودند. 
این پیروان عیسی در زمان‌ها و موقعیت‌های گوناگون همراه او بودند، اما از همه مهمتر، در یکی از دشوارترین لحظات زندگی عیسی، در شرایطی که سایرین او را ترک کرده بودند، همراه عیسی ماندند. اینان زنانی بودند که در پای صلیب عیسی حضور داشتند.


این زنان از خیلی جهات افرادی عادی و معمولی بودند. اما خدمت و سرسپردگی‌شان نسبت به عیسی به هیچ وجه معمولی نبود. اکنون که از زمان صلیب مسیح بیش از دو هزار سال می‌گذرد، بسیاری از ما با همان شرایطی روبرو هستیم که این زنان در آن هنگام با آن مواجه بودند، و بنابراین می‌توانیم درس‌های زیادی از آنان بیاموزیم که به ما کمک می‌کند مانند آنان با اِخلاص و :سرسپردگی کامل از خداوند خود پیروی کنیم.




از آنجا که عیسی مسیح در ملاء عام به صلیب کشیده شد، بسیاری از افراد می‌توانستند نظاره‌گر این واقعه باشند. اما از بین شاگردان، جز یوحنا در مورد هیچ یک از دیگر حواریون مسیح نمی‌خوانیم که در پای صلیب حضور داشته باشد. 




در اناجیل هیچ اشاره‌ای به سایر شاگردان نیست، و دقیقاً نمی‌دانیم پطرس پس از انکار مسیح کجا بود. 

اما یک چیز را با اطمینان می‌دانیم، و آن اینکه گروهی از زنان در پای صلیب حضور داشتند. 




این زن‌ها پیروان خود عیسی بودند که از اینکه می‌دیدند مولای‌شان بر صلیب کشیده می‌شود عمیقاً محزون و دردمند بودند. 

جالب اینجاست که هر چهار انجیل به حضور این زنان در پای صلیب اشاره کرده‌اند:




«بسیاری از زنان نیز در آنجا حضور داشتند و از دور نظاره می‌کردند. آنان از جلیل از پی عیسی روانه شده بودند تا او را خدمت کنند. در میان آنها مریم مجدلیه و مریم مادر یعقوب و یوسف، و نیز مادرِ پسران زبدی بودند.» (متی ۲۷‏:‏۵۵‏ و ‏۵۶).




«شماری از زنان نیز از دور نظاره می‌کردند. در میان آنان مریم مجدلیه، مریم مادر یعقوب کوچک و یوشا، و سالومه بودند. این زنان هنگامی که عیسی در جلیل بود او را پیروی و خدمت می‌کردند. بسیاری از زنان دیگر نیز که همراه او به اورشلیم آمده بودند، در آنجا بودند» (مرقس ۱۵:‏۴۰‏ و ‏۴۱).




«اما همه آشنایان او، از جمله زنانی که از جلیل از پی‌اش روانه شده بودند، دور ایستاده، این وقایع را نظاره می‌کردند» (لوقا ۲۳:‏۴۹).




«نزدیک صلیب عیسی، مادر او و خواهر مادرش، و نیز مریم زنِ کلوپاس و مریم مجدلیه ایستاده بودند» (یوحنا ۱۹‏:‏۲۵).