مسیحیت و فرقه های آن




مسیحیت در یک نگاه کلی به سه فرقه تقسیم می شود 

کاتولیک ، ارتودوکس ، پروتستان

فرقه ی کاتولیک 

این فرقه قدیمی ترین فرقه ی مسیحیت به شمار می رود و تاریخ آن به عصر حواریون ، یعنى حدود 2000 سال پیش مى رسد. رهبری این فرقه در دست پاپ است ، پاپ توسط شورایی از عالمان برجسته ی مسیحی کاتولیک ( کاردینال ها ) انتخاب می شود و به اعتقاد کاتولیکها وی در زمانی که در اصول دینی اظهار نظر می کند از خطا مصون است . این فرقه معتقد به هفت شعار دینی است : تعمید ، تدهین ، عشای ربانی ، اعتراف ، ازدواج ، دستگذاری ، تایید .

فرقه ی ارتودوکس 

این فرقه یکی از انشعابات از کلیسای کاتولیک به شمار می آید . این فرقه در سال 1054 میلادی از آیین کاتولیک جدا شد و مهمترین دلیل آن اختلاف در مسائل عقیدتی بود .

به عنوان مثال ارتدوكسها معتقدند روح القدس تنها از خداى پدر صادر شده است ، در حالى كه كاتولیكها و پروتستانها صدور او را هم از خداى پدر و هم از خداى پسر مى دانند . این فرقه رهبری پاپ را نمی پذیرند . این کلیسا هم شعایر هفتگانه را می پذیرد .



فرقه ی پروتستان 

این فرقه با ظهور مارتین لوتر 1483 ـ 1546 م به وجود آمد


لوتر برای قیام خویش بر علیه کلیسای کاتولیک دلایل مختلفی داشت . از مهمترین دلایل وی می توان به فساد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی اشاره نمود .
در آن زمان کلیسای کاتولیک غرق در فساد مالی بود . کلیسای کاتولیک با ابداعغ سیستم گناه بخشی را دریافت پول گناهان مسیحیان را می بخشیدند و …
برخی از اختلافات عقیدتی نیز از سایر دلایل لوتر بود . از جمله وی معتقد بود نجات فقط از راه ایمان به دست میآید. همچنین وی معتقد بود : کتاب مقدس، تنها منبع ایمان مسیحی است.