پیروان زن حضرت مسیح هنگام مصلوب شدن



معمولاً تصور ما از شاگردان عیسی مسیح ، مردانی چون پطرس، یوحنا و پولس است که همه چیز خود را رها کردند تا از عیسی پیروی کنند؛ 
کسانی که همچون عیسی معجزه می‌کردند و سرانجام به‌خاطر ایمان به او به شهادت رسیدند.
اما متأسفانه اکثر ما فراموش می‌کنیم که افراد دیگری نیز در دوران خدمت عیسی بودند که گرچه چندان نامی از آنها برده نمی‌شود، اما وفادارانه او را پیروی نمودند. 
این پیروان عیسی در زمان‌ها و موقعیت‌های گوناگون همراه او بودند، اما از همه مهمتر، در یکی از دشوارترین لحظات زندگی عیسی، در شرایطی که سایرین او را ترک کرده بودند، همراه عیسی ماندند. اینان زنانی بودند که در پای صلیب عیسی حضور داشتند.


این زنان از خیلی جهات افرادی عادی و معمولی بودند. اما خدمت و سرسپردگی‌شان نسبت به عیسی به هیچ وجه معمولی نبود. اکنون که از زمان صلیب مسیح بیش از دو هزار سال می‌گذرد، بسیاری از ما با همان شرایطی روبرو هستیم که این زنان در آن هنگام با آن مواجه بودند، و بنابراین می‌توانیم درس‌های زیادی از آنان بیاموزیم که به ما کمک می‌کند مانند آنان با اِخلاص و :سرسپردگی کامل از خداوند خود پیروی کنیم.




از آنجا که عیسی مسیح در ملاء عام به صلیب کشیده شد، بسیاری از افراد می‌توانستند نظاره‌گر این واقعه باشند. اما از بین شاگردان، جز یوحنا در مورد هیچ یک از دیگر حواریون مسیح نمی‌خوانیم که در پای صلیب حضور داشته باشد. 




در اناجیل هیچ اشاره‌ای به سایر شاگردان نیست، و دقیقاً نمی‌دانیم پطرس پس از انکار مسیح کجا بود. 

اما یک چیز را با اطمینان می‌دانیم، و آن اینکه گروهی از زنان در پای صلیب حضور داشتند. 




این زن‌ها پیروان خود عیسی بودند که از اینکه می‌دیدند مولای‌شان بر صلیب کشیده می‌شود عمیقاً محزون و دردمند بودند. 

جالب اینجاست که هر چهار انجیل به حضور این زنان در پای صلیب اشاره کرده‌اند:




«بسیاری از زنان نیز در آنجا حضور داشتند و از دور نظاره می‌کردند. آنان از جلیل از پی عیسی روانه شده بودند تا او را خدمت کنند. در میان آنها مریم مجدلیه و مریم مادر یعقوب و یوسف، و نیز مادرِ پسران زبدی بودند.» (متی ۲۷‏:‏۵۵‏ و ‏۵۶).




«شماری از زنان نیز از دور نظاره می‌کردند. در میان آنان مریم مجدلیه، مریم مادر یعقوب کوچک و یوشا، و سالومه بودند. این زنان هنگامی که عیسی در جلیل بود او را پیروی و خدمت می‌کردند. بسیاری از زنان دیگر نیز که همراه او به اورشلیم آمده بودند، در آنجا بودند» (مرقس ۱۵:‏۴۰‏ و ‏۴۱).




«اما همه آشنایان او، از جمله زنانی که از جلیل از پی‌اش روانه شده بودند، دور ایستاده، این وقایع را نظاره می‌کردند» (لوقا ۲۳:‏۴۹).




«نزدیک صلیب عیسی، مادر او و خواهر مادرش، و نیز مریم زنِ کلوپاس و مریم مجدلیه ایستاده بودند» (یوحنا ۱۹‏:‏۲۵).

روح‌القدس



روح‌القدس شخصيت سوم تثليث اقدس مي‌‌باشد.

او از هر نظر با پدر و پسر برابر است.

همه صفات الهي به روح‌القدس نسبت داده شده است. 

او داراي عقل مطلق و نامحدود (اول قرنتيان 11:2), اراده (اول قرنتيان 11:2) و احساسات (روميان 30:15) مي‌باشد.

روح‌القدس آمد تا بر عيسي خداوند شهادت دهد و تا او را جلال دهد (يوحنا 16: 13-14).

همان طوري كه عيسي آمده بود تا پدر را جلال دهد و او را مكشوف سازد, روح‌القدس فرستاده شده تا پسر يعني عيسي مسيح را جلال دهد.

هر چه بيشتر به روح‌القدس اجازه دهيم كه زندگي ما را در اختيار خود گرفته و كنترل نمايد, مسلماً محبت ما نيز نسبت به عيسي خداوند فزوني يافته, او را بيش از پيش خدمت نموده و محبت و حضور دايمي او را بيشتر احساس خواهيم كرد.

ماني كه ما با ايمان كنترل زندگي خود را به خداوند عيسي و به روح القدس مي سپاريم اين قدرت نهفته يعني زندگي و حيات عيسي در وجود ما آزاد مي شود.

چون كار و خدمت روح القدس جلال دادن مسيح است, اكنون عيسي مسيح مي تواند بدون ممانعت در ما و از طريق ما عمل كند تا اراده كامل او به انجام رسد.

هر يك از ما براي اين كه تبديل به شاهداني موثر براي مسيح شويم مي‌بايد از روح‌القدس پر شويم:
< لكن چون روح‌القدس بر شما مي‌آيد, قوت خواهيد يافت و شاهدان من خواهيد بود, در اورشليم, تمامي يهوديه, سامره و تا اقصاي جهان> (اعمال 8:1).

بدانيد كه به شما امر شده است تا از روح‌القدس پر شويد.
بدانيد وقتي از روح‌القدس پر شويد براي خدمت قوت خواهيد يافت.
گرسنه و تشنه پر شدن از روح‌القدس باشيد.
خود را كاملاً به خداوندي مسيخ و به اراده خدا تسليم نماييد.

عید ها




عید های مسیحیت

عید كریسمس و عید پاك

مسیحیان دو روز عمده دارند كه بسیار برایشان حائز اهمیت است و این دو روز را جشن می‌گیرند و از اعیاد بزرگشان به حساب می‌آید. كه یكی از آنها كریسمس (25 دسامبر) سالروز تولد عیسی است و دیگری عید پاك (ایستر) است كه به یاد و خاطره برخاستن و قیام عیسی می‌باشد، كه در اولین یكشنبه بعد از قرص كامل ماه و پس از اعتدال ربیعی فاصله بین 22 مارس تا 25 آوریل است




عید هفته مقدس

هفته پیش از عید پاك عنوان مراسمی است كه مسیحیان قبل از شروع عید پاك آن را می‌گیرند و آن به دلیل یادآوری خاطره آخرین روزهای زندگی عیسی است؛ پنجشنبه‌ی قبل عید پاك یادآور آخرین وعده غذایی است كه عیسی با حواریانش خورد. جمعه قبل عید پاك كه به آن جمعه نیک نیز می‌گویند یادآور به صلیب كشیدن عیسی است كه غم انگیزترین روز مسیحیان می‌باشد

عید پنجاهه

قیام (یاصعود) مسیح حواریون را معتقد ساخت كه عیسی از مردگان برخاسته و عن قریب بار دیگر سوار برابرها رجعت خواهد كرد. نزد مسیحیان قیام مسیح اثبات حقانیت انجیل بود و هبوط روح القدس در روز پنجاهه به آنها اطمینان قلبی می‌بخشد
در شاخه پروتستان عید پنجاهه (گلریزان) یادبود خاطره ریزش و جاری شدن (سیلان) روح القدس بر حواریون در 15 روز پس از صعوه عیسی است
ریشه آن در عید هفته‌ها یا شابوعوت (از اعیاد یهودی) است كه 50 روز بعد از عید فصح برگزار می‌شود

عید معراج

پس از آن که عیسی میسح در روز سوم از عالم مردگان برخاست چهل روز در بین حواریون زندگی کرد و در روز چهلم به آسمان صعود نمود
این روز را مسیحیان جشن میگیرند

عید ظهور

چهار یکشنبه قبل از میلاد مسیح ، که مسیحیان منتظر ظهور مجدد عیسی مسیح میباشند

مسیحیت و فرقه های آن




مسیحیت در یک نگاه کلی به سه فرقه تقسیم می شود 

کاتولیک ، ارتودوکس ، پروتستان

فرقه ی کاتولیک 

این فرقه قدیمی ترین فرقه ی مسیحیت به شمار می رود و تاریخ آن به عصر حواریون ، یعنى حدود 2000 سال پیش مى رسد. رهبری این فرقه در دست پاپ است ، پاپ توسط شورایی از عالمان برجسته ی مسیحی کاتولیک ( کاردینال ها ) انتخاب می شود و به اعتقاد کاتولیکها وی در زمانی که در اصول دینی اظهار نظر می کند از خطا مصون است . این فرقه معتقد به هفت شعار دینی است : تعمید ، تدهین ، عشای ربانی ، اعتراف ، ازدواج ، دستگذاری ، تایید .

فرقه ی ارتودوکس 

این فرقه یکی از انشعابات از کلیسای کاتولیک به شمار می آید . این فرقه در سال 1054 میلادی از آیین کاتولیک جدا شد و مهمترین دلیل آن اختلاف در مسائل عقیدتی بود .

به عنوان مثال ارتدوكسها معتقدند روح القدس تنها از خداى پدر صادر شده است ، در حالى كه كاتولیكها و پروتستانها صدور او را هم از خداى پدر و هم از خداى پسر مى دانند . این فرقه رهبری پاپ را نمی پذیرند . این کلیسا هم شعایر هفتگانه را می پذیرد .



فرقه ی پروتستان 

این فرقه با ظهور مارتین لوتر 1483 ـ 1546 م به وجود آمد


لوتر برای قیام خویش بر علیه کلیسای کاتولیک دلایل مختلفی داشت . از مهمترین دلایل وی می توان به فساد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی اشاره نمود .
در آن زمان کلیسای کاتولیک غرق در فساد مالی بود . کلیسای کاتولیک با ابداعغ سیستم گناه بخشی را دریافت پول گناهان مسیحیان را می بخشیدند و …
برخی از اختلافات عقیدتی نیز از سایر دلایل لوتر بود . از جمله وی معتقد بود نجات فقط از راه ایمان به دست میآید. همچنین وی معتقد بود : کتاب مقدس، تنها منبع ایمان مسیحی است.

برخی از پیشگویی های عهد عتیق درباره عیسی مسیح





در کتاب مقدس(عهد عتیق) که شامل قسمتی از کتاب مقدس میشه که مورد قبول یهودیان و مسیحیان هست، بیش از 300 آیه در مورد مسیح موعود وجود داره که توسط عیسی مسیح به حقیقت پیوسته.


پیامبری که موسی درباره اش نوشت و بشارت داد، پیشگویی در تثنیه فصل 18 آیات 15 تا 19. توسط عیسی به حقیقت پیوست و ثبت شد در انجیل یوحنی فصل 5 آیه 46.

او از دختر باکره به دنیا خواهد آمد، پیشگویی در اشعیا فصل 7 آیه 14. توسط عیسی به حقیقت پیوست و ثبت شد در انجیل متی و انجیل لوقی فصل 1.

او وقتی ظهور میکند که معبد خدا در اورشلیم هنوز برجاست. پیشگویی در ملکی فصل 3 آیه 1، مزامیر فصل 118 آیه 26، دانیال فصل 9 آیه 26، زکریا فصل 11 آیه 13 و حجای فصل 2 آیات 7 تا 9.

یک پیامبر(رسول) راه را برای او در بیابان هموار خواهد ساخت و مردم را برای آمدن او آماده خواهد کرد، پیشگویی توسط اشعیا فصل 40 آیه 3 و ملکی فصل 3 آیه 1. توسط یحیی(یوحنا متعمد) به حقیقت پیوست و ثبت شد در انجیل متی فصل 3 آیه 1 تا 3، فصل 11 آیه 10، انجیل یوحنی فصل 1 آیه 23 و در نهایت انجیل لوقی فصل 1 آیه 17


به او خیانت خواهد شد(از طرف یک دوست)، پیشگویی در مزامیر فصل 41 آیه 9. توسط یهودا(یار عیسی) به حقیقت پیوست و ثبت شد در انجیل متی فصل 27 آیات 3 تا 10 و فصل 26 آیه های 47 و 48.


دست ها و پاهایش سوراخ خواهد شد، پیشگویی در مزامیر فصل 22 آیه 16. توسط مصلوب شدن عیسی به حقیقت پیوست و ثبت شد در انجیل ها.


هیچ یک از استخوان های او شکسته نخواهد شد، پیشگویی در مزامیر فصل 34 آیه 20





کتاب مقدس‌ Bible




کتاب‌ آسمانی مسیحیان‌ را «کتاب‌مقدس‌» می‌نامند.
دو بخش‌ عمده‌


کتاب‌مقدس‌ از دو بخش‌ عمده‌ تشکیل‌ یافته‌ است‌: عهدعتیق‌ و عهدجدید.
عهدعتیق‌ همان‌ کتابی‌ است‌ که‌ نزد ایرانیان‌ به‌ تورات‌ معروف‌ است‌؛ گاه‌ نیز «تورات‌ و زبور و صُحُف‌ انبیا» نامیده‌ می‌شود. عهدعتیق‌ در واقع‌ مجموعۀ‌ کتب‌ مقدسۀ‌ یهودیان‌ می‌باشد.



عهدجدید نیز مجموعۀ‌ کتب‌ مقدس‌ مسیحیان‌ است‌ که‌ پس‌ از ظهور عیسی‌ مسیح‌ نوشته‌ شد.

عهدعتیق‌

این‌ کتاب‌ها حاوی‌ پیمان‌ و میثاق کهنی‌ است‌ که‌ خدا با قوم‌ اسرائیل‌ بست‌ تا ایشان‌ را برای‌ خود قومی‌ مقدس‌ بسازد. وقتی‌ زمان‌ موعود فرا رسید، خدا پیمان‌ و میثاقی‌ نوین‌ منعقد ساخت‌، اما نه‌ فقط‌ با قوم‌ اسرائیل‌، بلکه‌ این‌ بار با تمام‌ بشریت‌. این‌ میثاق نوین‌ را عیسی‌ مسیح‌ برای‌ بشریت‌ به‌ ارمغان‌ آورد. از اینرو، کتاب‌های‌ مسیحی‌ را عهدجدید می‌نامند، یعنی‌ میثاق نوین‌ خدا با بشر.

عهدعتیق‌ شامل‌ 39 کتاب‌ می‌باشد. نگارش‌ عهدعتیق‌ در حدود ۴۰۰ر۳ سال‌ پیش‌ به‌دست‌ موسی‌ آغاز شد و در حدود ۴۰۰ر۲ سال‌ پیش‌ با کتاب‌ ملاکی‌ نبی‌ پایان‌ یافت‌.

عهدجدید

کتاب‌هایی‌ که‌ حاوی‌ زندگی‌ و تعالیم‌ مسیح‌ و نوشته‌های‌ رسولان‌ او می‌باشد، عهدجدید را تشکیل‌ می‌دهند. عهدجدید شامل‌ 27 جزء یا کتاب‌ است‌. این‌ کتاب‌ها که‌ نزد ایرانیان‌ مجموعاً به‌ «انجیل‌» معروف‌ است‌، به‌ شرح‌ پیمان‌ و میثاق نوینی‌ می‌پردازند که‌ خدا با بشر بست‌ تا او را به‌واسطۀ‌ جانفشانی‌ عیسی‌ مسیح‌ بر روی‌ صلیب‌، رستگاری‌ بخشد.

انجیل‌ها

همانطور که‌ گفته‌ شد، زندگی‌ و تعالیم‌ و کارهای‌ عیسی‌ مسیح‌، قسمت‌ مهم‌ پیام‌ شفاهی‌ رسولان‌ را تشکیل‌ می‌داد. از اینرو، به‌هنگام‌ نوشته‌ شدن‌ این‌ پیام‌ نیز زندگی‌ مسیح‌ قسمت‌ مهمی‌ از عهدجدید را تشکیل‌ داد. در عهدجدید، ۴ کتاب‌ به‌ شرح‌ زندگی‌ و تعالیم‌ مسیح‌ پرداخته‌ است‌. این‌ کتاب‌ها «انجیل‌» نام‌ دارند. انجیل‌ واژه‌ای‌ است‌ یونانی‌ به‌معنی «مژده‌». روح‌القدس‌ چهار نفر از رسولان‌ و پیروان‌ برگزیده‌ را مقرر فرمود تا زندگی‌ عیسی‌ مسیح‌ را از چهار دیدگاه‌ مختلف‌ به‌رشته‌ تحریر در آورند. هر یک‌ از این‌ چهار نفر، انجیل‌ خود را خطاب‌ به‌ گروه‌ خاصی‌ نوشتند. متی‌› کتاب‌ خود را برای‌ مسیحیان‌ یهودی‌نژاد نوشت‌ و به‌ همین‌ علت‌، در آن‌ بر پیشگویی‌هایی‌ که‌ در مورد مسیح‌ در عهدعتیق‌ آمده‌ بود، تأکید گذارده‌ و او را همان‌ مسیحای‌ موعود معرفی‌ کرده‌ است‌. مَرقُس‌ همان‌ مطالب‌ را برای‌ مسیحیان‌ روم‌ نوشت‌. به‌همین‌ علت‌، می‌بایست‌ مطالب‌ خود را مطابق‌ با روحیه‌ عمل‌گرای‌ رومیها می‌نوشت‌ و از بیان‌ نکات‌ فلسفی‌ اجتناب‌ می‌ورزید. لوقا با هدایت‌ روح‌القدس‌ انجیل‌ خود را برای‌ یونانی‌های‌ فلسفه‌دوست‌ نوشت‌ و از این‌ جهت‌ تأکید زیادی‌ بر تعالیم‌ مسیح‌ گذاشت‌. یوحنا نیز انجیل‌ خود را برای‌ تمام‌ مسیحیانی‌ نوشت‌ که‌ مشتاِ بودند شخصیت‌ و هویت‌ واقعی‌ مسیح‌ را از پس‌ پرده‌ ظاهری جسم‌ او بشناسند. از اینرو، او بر بخشهایی‌ از زندگی‌ و تعالیم‌ مسیح‌ را تأکید می‌گذارد که‌ الوهیت‌ و پسر خدا بودن‌ او را نشان‌ می‌دهند.

کتاب‌مقدس‌ یک‌ «شهادت‌نامه‌» است‌، شهادت‌نامۀ‌ یک‌ ملت‌ در طول‌ مدت‌ زمانی‌ حدود ۵۰۰ر۱ سال‌. این‌ ملت‌ همانا قوم‌ اسرائیل‌ است‌ که‌ به‌واسطۀ‌ آنان‌ یکتاپرستی‌ اکنون‌ در سراسر جهان‌ انتشار یافته‌ است‌.

انجیل‌ها نیز صرفاً حاوی‌ تعالیمِ خصوصی مسیح‌ به‌ شاگردانش‌ نیست‌، بلکه‌ شرح‌ معجزاتی‌ است‌ که‌ در حضور انبوه‌ مردم‌ صورت‌ می‌گرفت‌. هزاران‌ هزار نفر به‌دست‌ او شفا یافتند و ایشان‌ برای‌ دهها سال‌، شاهد زنده‌ بر کارها و تعالیم‌ او شدند. نام‌ بسیاری‌ از آنها به‌عنوان‌ مدرک‌ در انجیل‌ها آمده‌ است‌. نام‌ «بارتیماؤس‌» به‌ این‌ علت‌ در انجیل‌ آمده‌ چون‌ او در زمان‌ نگارش‌ انجیل‌ها زنده‌ بود و می‌توانست‌ شهادت‌ دهد که‌ عیسی‌ بینایی‌اش‌ را به‌ او باز گردانده‌ است‌. یا وقتی‌ در انجیل‌ می‌خوانیم‌ که‌ شخصی‌ به‌نام‌ شمعون‌ قیروانی‌ صلیب‌ عیسی‌ را حمل‌ کرد، نام‌ او به‌ این‌ دلیل‌ نوشته‌ شد تا خوانندگان‌ بتوانند درستی ماجرا را از او تحقیق‌ کنند. وقایع‌ این‌ «شهادت‌نامه‌» در خلوت‌ رخ‌ نداد. پولس‌، آن‌ رسول‌ برجسته‌ و دلیر عیسی‌ مسیح‌، هنگامی‌که‌ در حضور بزرگان‌ کشوری‌ محاکمه‌ می‌شد، فرمود: «پادشاهی‌ که‌ در حضور او به‌دلیری‌ سخن‌ می‌گویم‌، از این‌ امور مطلع‌ است‌ چونکه‌ مرا یقین‌ است‌ که‌ هیچیک‌ از این‌ مقدمات‌ بر او مخفی‌ نیست‌، زیرا که‌ این‌ امور در خلوت‌ واقع‌ نشد» (اعمال‌ 26:26). مرگ‌ و زنده‌ شدنِ عیسی‌ مسیح‌ در خفا واقع‌ نشد، بلکه‌ در مقابل‌ چشمان‌ شاهدانی‌ که‌ در زمان‌ نگارش‌ انجیل‌ها زنده‌ بودند.

به‌علاوه‌، کتاب‌مقدس‌ شرح‌ رابطۀ‌ زنده‌ و شخصی خدا با انسانهاست‌، انسانهایی‌ که‌ گاه‌ در اوج‌ ایمان‌ و تقوا بودند و گاه‌ در لغزش‌ و سست‌ایمانی‌. شرح‌ این‌ روابط‌ که‌ تحت‌ الهام‌ الهی‌ نوشته‌ شده‌اند، آشکارکنندۀ‌ اراده‌ و قصد متعالی‌ خدا برای‌ بشر است‌.

بدینسان‌، می‌توان‌ به‌حق‌ گفت‌ که‌ کتاب‌مقدس‌ کتابی‌ است‌ فراسوی‌ وحی‌ها و الهامات‌ انتزاعی‌؛ کتابی‌ است‌ مبتنی‌ بر رابطۀ‌ زنده‌ و شخصی‌ خدا با انسانها. حتی‌ وحی‌ها و مزامیر (سروده‌های‌ روحانی‌) آن‌ نیز همه‌ مرتبط‌ به‌ اوضاع‌ و احوال‌ معاصرین‌ است‌. محتوای‌ آن‌ را مردم‌ در طول‌ 15 قرن‌ تجربه‌ کردند و زیستند.

کتاب‌مقدس‌ به‌راستی‌ شهادت‌نامۀ‌ یک‌ ملت‌ است‌ در طول‌ 500ر۱ سال‌. از این‌ جنبه‌، کتاب‌مقدس‌ در میان‌ سایر کتب‌ مذهبی‌ منحصربه‌فرد است‌.